Nieuws > Corona en eenzaamheid. Tien tips om je lekkerder te voelen

De meeste van ons zitten op dit moment thuis. Alleen, of met je partner, kinderen of andere huisgenoten. Een enkeling ziet nog een collega van tijd tot tijd. Ook dan is het afstand houden. De sociale quarantaine waarin we zitten, kan leiden tot gevoelens van stress en eenzaamheid. Uit onderzoek weten we dat als gevoelens van stress of eenzaamheid aanhouden er gezondheids-klachten ontstaan zoals depressiviteit, slaapproblemen en een hoge bloeddruk. Ook brengt het allerlei andere processen in je lichaam in de war wat weer invloed heeft op je denken en algemeen functioneren. Het maakt je zelfs wat angstiger.

   We hebben sociaal, betekenisvol en fysiek contact nodig
   om te herstellen. Iets wat op dit moment niet mogelijk
   is. Tot het moment daar is dat het wel mogelijk is, zul-
   len we creatief moeten zijn. Creatief in mogelijkheden
   die we  in de tussentijd toe kunnen passen om de ge-
   voelens van stress en eenzaamheid te verzachten.

   We hebben zelf voor een groot deel invloed op hoe we
   ons voelen. Of je nu sinds de quarantaine deze gevoe-
   lens hebt of dat je je al lang daarvoor zo voelde, voor
   iedereen kunnen onderstaande tips van betekenis zijn.

   bron: Zippy Communicatie - Erica Heykoop
   (klik op de afbeelding om te vergroten)

TIEN TIPS
-1-
 Zorg voor een structuur. Maak een dag- en een weekschema. Sta op een vaste tijd op en eet op vaste tijden.

-2- Kleed je aan zoals je normaal ook zou doen. Verzorg jezelf; poets je tanden, kam je haren.
 

-3- Beweeg elke dag een half uur (of 2x een kwartier). Doe bijvoorbeeld mee met Nederland in Beweging op de televisie of zoek naar online programma’s die jou liggen, zoals Yoga.

-4- Hou jezelf bezig. Pak een oude hobby weer op of ga op zoek naar een nieuwe hobby.

-5- Eet gezond en gevarieerd. Je lichaam gaat zich naar voelen bij ongezond voedsel. Dus houd de weerstand hoog door op je voeding te letten. Zo nu en dan jezelf op wat lekkers trakteren, hoort er ook bij. Drink niet dagelijks een glas alcohol.

-6- Volg niet de hele dag het nieuws rondom corona. Kies twee vaste momenten op een dag voor corona en kijk verder naar andere programma’s op televisie. Volg mensen op sociale media die positieve energie en goede moed uitstralen.

-7- Zorg voor dagelijkse buitenlucht. Ga even in je tuin rommelen of zitten, op het balkon, loop een blokje om of zet desnoods het raam wagenwijd open.

-8- Prikkel je zintuigen. Ruik aan dingen (koffie, kruiden, parfum, een net gewassen trui). Voel structuren van verschillende stoffen en materialen in huis. Luister naar mooie muziek en probeer eens andere genres uit. Zing met volle borst mee met een nummer dat je leuk vindt.

-9- Bel meerdere keren (verspreid over de week) met bekenden. Wacht niet af tot je gebeld wordt, maar ga zelf bellen. Kijk wie je al een tijd niet meer hebt gesproken. Wanneer je niemand hebt om mee te bellen, vraag dan een belmaatje aan (Coronamaatjes via Facebook of via 14036) of bel met één van de hulporganisaties (Het rode kruis, stichting Belmaatje).

-10- Blijf positief! Dit is de belangrijkste tip uit het rijtje. Wanneer je gaat piekeren en jezelf als een slachtoffer ziet van de situatie, is de kans heel groot dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Je gaat je dan alleen maar naarder voelen. Zoek elke dag iets positiefs, hoe klein ook. Zeg tegen jezelf dat piekeren je niet helpt en ga iets anders doen (hobby, beweging, iemand bellen).
 

Uiteindelijk komt er een moment dat we weer bij elkaar mogen komen en dat we kunnen gaan werken aan herstel. Hou vol en houd moed!

Vanessa Steenbergen
Sociaal cultureel werker



© De Schoor, Welzijn in Almere | Haagbeukweg 153 | Postbus 1220 | 1300 BE Almere | Telefoon 036 - 52 78 500 | E-mail: info@deschoor.nl