A A A
Je bent hier > Nieuws > Scholen zetten ‘voelsprieten’ in om jongeren op te vangen na de lockdown

Na een jaar van online lessen en weinig sociaal contact zijn scholen bang voor het effect van de lockdown. Dat zegt Jongerenwerker Suleika El Mhassani van welzijnsorganisatie De Schoor in Almere. Iedere week bespreken we met haar wat er speelt in de Almeerse wijken. El Mhassani vertelt dat op het Nautilus College en ROC Almere Poort al jongerenwerk op school wordt toegepast om te signaleren wat er bij de jongeren speelt. Volgens haar komen er ook steeds meer aanvragen binnen van andere scholen.
 

‘’Wij worden ingezet om met jongeren in gesprek te gaan en te kijken wat er bij hen speelt en of we daar iets in kunnen betekenen.’’ El Mhassani legt uit dat scholieren in het coronajaar niet altijd de online lessen hebben gevolgd. ‘’Sommige gingen werken of lagen gewoon op bed. Dan mis je onderwijs, maar ook het sociale van de klas en in groepsverband aanwezig zijn op school.’’ Het gevolg daarvan is dat jongeren het moeilijk kunnen vinden om contact te maken met anderen, wat weer kan leiden tot eenzaamheid.
 

Eenzame jongeren
De scholen willen met de inzet van jongerenwerk naast het signaleren van problemen vooral kijken hoe ze kunnen worden opgelost. ‘’Onze werkwijze is samen met de scholieren op zoek gaan naar een oplossing, zodat ze er zelf ook achter kunnen staan’’ aldus El Mhassani. ‘’Zo hebben we een scholier opgevangen die eenzaam was en zich sneller terug trok bij sociale contacten. We hebben hem vervolgens geleid naar de activiteiten die we met ons team organiseren. Hij doet nu mee, heeft een jongerennetwerk opgebouwd en is weer sociaal actief’’.

 

Jongeren die op zoek zijn hulp of een zinvolle vrijetijdsbesteding kunnen terecht bij Dynamisch Jongeren van De Schoor.

 

Lees het artikel op 1Almere



Copyright De Schoor 2021